Bedrijfspand kopen of verkopen

Een bedrijfspand kopen is een belangrijke beslissing. Een samenspel tussen de koper / verkoper, de notaris en een fiscaal jurist is hierbij meestal wenselijk. De belangrijkste vragen die in de praktijk voorkomen zijn:

  • Pand in onderneming, box 3 of B.V. kopen?
  • Wat zijn de risico’s?
  • Hoe moet ik een bedrijfspand financieren?
  • Wat staat er in een koopovereenkomst?

De koopovereenkomst

De koop van een bedrijfspand wordt meestal vastgelegd in een koopovereenkomst. Dit kan zonder de notaris en prima via uw accountant, makelaar of (beter) via uw fiscaal jurist verlopen. De koopovereenkomst is een schriftelijke afspraak tussen de koper en de verkoper. In de overeenkomst worden in ieder geval vastgelegd:

  • de prijs;
  • de voorwaarden;
  • gevolgen overdrachtsbelasting en / of omzetbelasting;
  • datum overdracht;
  • risico’s;
  • vertrek huidige eigenaar of huurder.

Het is verstandig om tijdens dit proces de notaris te informeren. Hij kan prima beoordelen of er nog juridische zaken zijn die bij de overdracht moeten worden betrokken. De koopovereenkomst kunt u registreren bij het kadaster. De inschrijving beschermt een koper gedurende 6 maanden tegen een faillissement van de verkoper of een beslaglegging. Zie ook onze pagina over antikraak wonen

Notariële overdracht bedrijfspand

De uiteindelijke overdracht moet via een notaris plaatsvinden. De overdracht zal plaatsvinden via het tekenen van een zogenaamde akte van levering. De notaris doet een uitgebreid onderzoek naar het pand, de beschikkingsbevoegdheid van partijen, de rechten van hypotheekhouders (meestal banken), etc. De notaris zal er ook op toezien dat het bedrijfspand zonder beslagen of hypotheken wordt geleverd en dat de koopsom tijdig en volledig wordt gestort. De overdracht van het bedrijfspand is rond zodra de notaris de akte van levering heeft ingeschreven in het openbare register van het kadaster.

Aandachtspunten bij aankoop bedrijfspand

Bij de aankoop van een bedrijfspand zijn er diverse aandachtspunten, in dit onderdeel een aantal aandachtspunten uit onze praktijk.

  1. Oppervlakte: hoeveel oppervlakte heeft u nodig? Houd ook rekening met de uitbreiding in de komende 5 tot 7 jaren. Gemiddeld heeft u 20 vierkante meter per persoon nodig bij een kantoor, dit is inclusief algemene ruimten.
  2. Uitstraling: wat moet het kantoor uitstralen (oud of nieuw)?
  3. Bereikbaarheid: kijk naar de bereikbaarheid voor uw klanten en collega’s, let hierbij met name op trein, auto en fiets. Kijk ook naar de gevolgen op spitsmomenten. Kijk hierbij ook naar de parkeermogelijkheden. Let ook op voorzieningen in de buurt (lunch, boodschappen, etc.).
  4. Ruimtes: zijn er voldoende algemene ruimtes, zoals voor vergaderen, voor ontvangst, computers, bedrijfsrestaurant, presentaties, etc.
  5. Klimaat: kijk goed naar het klimaat voor uw collega’s (kunnen ramen open, kunnen werknemers naar buiten, is er voldoende daglicht, etc.).
  6. Energie: kijk naar het energieverbruik en de besparingsmogelijkheden (bijvoorbeeld ruimte voor zonnepanelen).
  7. Kopen of huren: weeg de voordelen en nadelen van kopen en huren tegen elkaar af.

Bedrijfsruimte te koop juli 2022

Wilt u een bedrijfsruimte kopen? Hieronder vindt u het actuele overzicht met bedrijfspanden en ruimtes die op dit moment te koop en te huur zijn. U kunt gebruik maken van diverse filters zoals oppervlakte, bouwperiode, energielabel en ligging.

Bekijk het aanbod op funda in business